15% CIT – projekt ustawy – i co jeszcze? cz. 1
W poprzednim tygodniu, praktycznie w przededniu obchodów 100 dni rządów Premier Beaty Szydło pojawiła się informacja o projekcie zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzającym 15% CIT. Oczywista nikt jeszcze nie wie jak faktycznie będzie wyglądać efekt końcowy działalności ustawodawcy ale już teraz ustawa zawiera ciekawe zapisy.
15% CIT – zasada
W zakresie sztandarowego zapisu dotyczącego nowej stawki CIT, szeroko komentuje się, że stawka 15% CIT będzie miała zastosowanie w stosunku do niewielkiej liczby podmiotów, bo jedynie do podatników podatku dochodowego od osób prawnych i to takich, którzy albo w ogóle będą rozpoczynać działalność, albo spełniać będą wymogi tzw. małego podatnika. Mały podatnik to z kolei taki u którego wartość przychodów w roku poprzednim ale liczona łącznie z podatkiem należnym wyniosła do 1.200.000 Euro, w przeliczeniu na PLN wg kursu średniego Euro NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego.
15% CIT – wyłączenia
Jednocześnie jednak z przyczyn niewyjaśnionych ustawodawca podatkowy uznał, że podatek 15% CIT nie może być stosowany przez dwa pierwsze lata do podatników, którzy powstali:
- w wyniku połączenia, podziału lub przekształcenia – z wyłączeniem przekształcenia spółki w inną spółkę (czyli spółek z o.o., akcyjnych i komandytowo-akcyjnych w inną spółkę tego samego typu)
- w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o. lub akcyjną,
- w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną (jawnej, komandytowej, czy partnerskiej) w spółkę z o.o. akcyjną czy komandytowo-akcyjną
- do spółek podlegających temu podatkowi, o ile kapitał tych spółek został pokryty na wstępie aportem w postaci przedsiębiorstwa, czy zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub też składnikami majątku o wartości powyżej 10.000 EURO,
- a w końcu do spółek, do których wspólnicy wnieśli na wstępie do ww. podmiotów składniki majątkowe uzyskane przez tych wspólników z tytułu likwidacji innych podmiotów.
Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy, podatnicy powstali w wyniku opisanych powyżej czynności restrukturyzacyjnych będą mogli stosować stawkę preferencyjną 15% CIT dopiero począwszy od trzeciego roku podatkowego, pod warunkiem wszakże, że będą wówczas spełniali definicje małego podatnika.
Wydaje się, że wskazane byłoby rozpisanie konkursu na racjonalne uzasadnienie powołanych wyżej wyłączeń z niższej stawki podatkowej, bo póki co jeśli chodzi o spółki nowozakładane to generalnie tylko gotówkowe założenie takiego podmiotu pozwala na podatek 15%. A niby dlaczego ? Z drugiej jednak strony co to za problem wnieść przedsiębiorstwo lub składniki majątkowe o wartości powyżej 10.000 EURO (dlaczego taka kwota?) już po formalnym gotówkowym założeniu podmiotu. Pytań także i w tym zakresie jest wiele…
Ale i tak te akurat przepisy mają zupełnie pomijalne znaczenie, w istocie bowiem interesujące pozostają dalsze regulacje ww. ustawy, określane już obecnie przez niektórych jako wprowadzające „małą klauzulę unikania opodatkowania”.
O tym będzie mowa jednak w kolejnym wpisie. Zobacz pełny tekst projektu.
0 komentarzy