Wykreślenie podatnika z rejestru VAT
Po kilku miesiącach przerwy w blogowaniu wracam jednak do pisania, bo – nie ukrywam – bardzo to lubię. Mam (pewnie nie tylko ja) pewien problem związany z ostatnimi zmianami do ustawy VAT-owskiej. Chodzi m.in. o regulacje, zgodnie z którymi podatnik może zostać wykreślony z rejestru VAT nawet o tym nie wiedząc. Możesz być zatem wykreślony z rejestru podatników VAT nie będąc tego w ogóle świadomym. Jeśli jeszcze wystawisz w tych warunkach fakturę VAT to i Twój kontrahent może mieć przez Ciebie problemy.
W jakich przypadkach wykreślenie podatnika z rejestru VAT jest możliwe?
O tym m.in. w artykule pt. Utrata statusu podatnika VAT. Kiedy jest to możliwe?
I jakkolwiek zmiany te zostały wprowadzone w celu uszczelnienia systemu podatkowego i wyeliminowania firm słupów wyłudzających VAT, to jednak można mieć wątpliwość czy faktycznie regulacja ta musiała przybrać aż taką postać.
Ostatnio w tym zakresie jedna z posłanek, tj. p. Anna Nemś wystąpiła z interpelacją poselską do Ministerstwa Finansów. Wśród pytań posłanki było m.in. i to:
- czy Ministerstwo Finansów zgadza się z opinią, że nieinformowanie przedsiębiorców o fakcie wykreślenia ich firm z rejestru VAT jest dla nich krzywdzące?
- jakie działania odwoławcze od decyzji urzędu skarbowego może podjąć przedsiębiorca, którego firma została w sposób nieuzasadniony wykreślona z rejestru VAT?
Odpowiedź Ministerstwa Finansów w żadnym razie nie może być satysfakcjonująca ani też pocieszająca dla podatników. Tekst zapytania i odpowiedzi dostępny pod tym linkiem.
W zakresie pierwszego z tych pytań przedstawiciel Ministerstwa wskazał, że:
Nieinformowanie przedsiębiorców o fakcie wykreślenia z rejestru w sytuacjach braku kontaktu wydaje się bezzasadne (skoro de facto nie ma z nimi kontaktu). Uczciwi podatnicy nie mają powodu do obaw, że zostaną bezpodstawnie wykreśleni z przedmiotowego rejestru. Powinni oni jednak przy tym pamiętać o konieczności aktualizacji swoich adresów (podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym). Wskazane jest też podawanie i aktualizacja numerów telefonów oraz adresów mailowych do kontaktu.
Natomiast w drugim temacie Ministerstwo stwierdziło, że istnieje możliwość przywrócenia podatnika do rejestru VAT, tj. zarejestrowania ponownego wykreślonego podatnika bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego. Warunkiem jednak przywrócenia podatnika do rejestru VAT jest m.in. udowodnienie przez podatnika, że prowadzi on działalność gospodarczą wraz ze złożeniem zaległych deklaracji podatkowych.
No tak…, ale żeby cokolwiek udowadniać czy wykazywać organowi podatkowemu trzeba najpierw wiedzieć, że nie jest się już podmiotem wpisanym do rejestru VAT.
A co w międzyczasie, tj. pomiędzy wykreśleniem a uzyskaniem przez podatnika wiedzy na temat tego wykreślenia?
Czy przywrócenie do rejestru podatników VAT dokonuje się decyzją, czy też w inny sposób?
Czy faktycznie fakt wykreślenia podatnika z rejestru VAT nie mógł być dokonywany decyzją administracyjną, od której przysługiwałyby typowe środki zaskarżenia?
Nie zawsze przecież podstawą wykreślenia jest brak kontaktu z podatnikiem. Poza tym, zgodnie z tym czego żąda Ministerstwo Finansów może wskazanie 5 numerów telefonów czy adresów e-mail oraz ustanowienie pełnomocnika, z takąż samą ilością danych kontaktowych mogłoby chronić podatnika przed wykreśleniem z rejestru podatników VAT.
Inaczej jak można sobie wyobrazić organy podatkowe mogą stwierdzić, że np. podatnik dwukrotnie nie odebrał telefonu zatem jest podmiotem nieistniejącym.
To wszystko raczej działalności gospodarczej nikomu nie będzie ułatwiać.
0 komentarzy