Ulga sponsoringowa – nowa możliwość zaoszczędzenia podatku

Tzw. Nowy Ład, co widoczne gołym okiem, wprowadził totalny zamęt w życie gospodarcze. Na logikę wydaje się, że warto przemyśleć czy operacja na żywym organizmie jest w tym momencie tym, co faktycznie jest nam potrzebne do szczęścia. Trzeba jednak wskazać, że nie wszystko co proponuje Nowy Ład jest złe. Za przykład podać można ulgę sponsoringową. Oto kilka słów o niej.

Autor:Małgorzata Gach | Kategoria:Podatek dochodowy od osób fizycznych, Podatek dochodowy od osób prawnych, | Data: . Tagi: , , , ,
Ulga sponsoringowa

Ulga sponsoringowa – nowe regulacje

W ostatnich latach wiele firm, szczególnie tych dużych, decydowało się na wydatkowanie środków w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) na cele społeczne, w tym np. na wspieranie inicjatyw lokalnych, imprez sportowych, działalności szkół czy uczelni. Teraz ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowej ulgi podatkowej, która może z jednej strony wspomóc konkretne działalności wymienione w ustawie, a z drugiej da przedsiębiorcom dodatkowy impuls do sponsorowania tego typu działań poprzez dodatkową korzyść podatkową.

Zaznaczyć należy, że ulga sponsoringowa przewidziana jest zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na czym polega ulga sponsoringowa?

Patrząc choćby na art. 18ee ustawy o CIT wskazać trzeba, że podatnicy CIT dokonując wydatków na wskazane w ww. przepisie cele będą mogli odliczyć 150% tych wydatków. 

Np. decydując się na wsparcie klubu sportowego podatnik będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 100 wydatków na reklamę (reklama na koszulkach zawodników, czy na stadionie) a oprócz tego 50% ww. wydatków będzie mogło pomniejszyć dochód do opodatkowania. Nie ma limitu wydatków w tym zakresie. Ustawa określa jedynie, że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Korzyść podatkowa, szczególnie dla firm, które robiły to już do tej pory wydaje się być oczywista.

Przepisy ograniczają zastosowanie ww. ulgi sponsoringowej do trzech rodzajów działalności tj.

  1. sportowej,
  2. kulturalnej w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz 
  3. wspierającej szkolnictwo wyższe i naukę.

Ustawa określa na co konkretnie wydatki w ramach tych działalności mogą być przeznaczone. Np. jeśli chodzi o działalność sportową mogą to być wydatki na finansowanie klubu sportowego, na stypendia sportowe, czy na organizację imprezy sportowej, nie będącej jednak imprezą masową.

W zakresie działalności kulturalnej nowa ulga sponsoringowa dotyczyć będzie kosztów poniesionych na finansowanie:1) instytucji kultury wpisanych do określonego rejestru, czy 2) działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.

Natomiast w przypadku wspierania szkolnictwa wyższego i nauki, ulga obejmuje wydatki głównie na stypendia, oraz inne wypłaty na rzecz studentów i absolwentów i doktorantów.

W momencie skorzystania z ulgi sponsoringowej odliczeniu będą podlegać koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób. Ulga będzie odliczana w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty.

Zatem zastosowanie w roku 2022 ww. ulgi sponsoringowej jest warte rozważenia. W ten sposób przedsiębiorca zdecyduje na co będą wydane jego pieniądze, a dodatkowo może skorzystać podatkowo.

Małgorzata Gach

Polecane wpisy
ZACZEKAJ! NIE PRZEGAP!Czy wiesz, jaka spółka jest dla Ciebie najlepsza?

Jeśli nie, to zerknij na nowy cykl #Poznaj się na spółkach, który stworzyłam na moim siostrzanym blogu "Prawo dla księgowych".

Już teraz dostępna jest do pobrania darmowa "PORÓWNYWARKA SPÓŁEK", gdzie zestawiłam ze sobą wszystkie osiem spółek, w ramach których działać można obecnie na terenie RP.