W dniu 6 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz. U. 2019, poz.1649).
Ustawa generalnie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.
VAT
Już od 1 maja 2019 r. obowiązują regulacje wprowadzające obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych on-line.
Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła m.in. terminy, w których podatnicy prowadzący określoną działalność będą zobligowani do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych on-line.Zakup lub wymiana dotychczasowych kas fiskalnych na kasy fiskalne on-line, wiązać się będzie oczywiście z wydatkowanie środków na zakup nowych kas.Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła możliwość skorzystania z ulgi na zakup kas fiskalnych on-line, zaś Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej on-line.SPRAWDŹ Objaśnienia podatkowe dotyczące ulgi na zakup kas rejestrujących on-line TUTAJ.
Czytaj powiązany z tematem artykuł na blogu „Podatki w spółkach:” pt. Kasy fiskalne online – co nas czeka?
Liczba ostatnich zmian do ustawy o podatku VAT jest bardzo istotna. Część tych zmian weszła w życie od 1 września 2019 r.
Być może nie wszyscy są świadomi, ale na mocy Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019, poz. 1520) rozszerzony został katalog podmiotów objętych obligatoryjnym opodatkowaniem podatkiem VAT. Oznacza to, że opisane poniżej kategorie podmiotów nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT ze względu na zakładaną wartość obrotów poniżej 200.000 zł.
Od 1 września 2019 r., w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie dotyczy to także dostawców następujących towarów:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1)
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26)
- urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27)
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28)
- oraz dostawców hurtowych i detalicznych części do: pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3) motocykli (PKWiU 45.4).
Dodatkowo obejmuje to podatników świadczących usługi ściągania długów, w tym factoringu.
CIEKAWE ORZECZENIA
Podatek u źródła pokryty ze środków przedsiębiorcy może być przez niego zaliczony do kosztów podatkowych
Teza:
Przedsiębiorca ujmie w kosztach uzyskania przychodów podatek u źródła, jeśli nie miał możliwości pobrania go od zagranicznego kontrahenta i sam poniósł jego ciężar.
Komentarz:
Sprawa, którą zajmował się organ podatkowy dotyczyła problemu często spotykanego u przedsiębiorców zobligowanych do pobierania podatku u źródła od wypłat dokonywanych na rzecz kontrahentów zagranicznych. Dla przypomnienia, obowiązki płatnika polegają zasadniczo na tym, że zobowiązany jest on do obliczenia podatku, potracenia podatku z kwoty przypadającej do wypłaty kontrahentowi i wpłaty ww. kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego. Zdarza się często – a w szczególności wówczas, kiedy płatności takie dokonywane są na podstawie umów lub za pośrednictwem serwisów internetowych, gdzie nabywca (podmiot polski) jest zobowiązany do zapłaty określonej kwoty wynagrodzenia – że podatnik reguluje taki podatek de facto z własnych środków i nie dokonuje żadnego potrącenia. Dochodzi wówczas do ubruttowienia podstawy opodatkowania w taki sposób, aby po uiszczeniu pełnej kwoty zobowiązania kontrahentowi była ona zgodna z tym, co powinien otrzymać gdyby taki podatek został pobrany z zachowaniem przepisów. Zdaniem podatnika w takim stanie faktycznym powinien mieć on możliwość zaliczenia ww. kwoty do kosztów uzyskania przychodów. W ww. interpretacji podatkowej dyrektor KIS uznał, że brak klauzuli umownej o ubruttowieniu, wynikającej z umowy łączącej strony, nie wyklucza możliwości zaliczenia kwoty podatku u źródła (czyli kwoty ubruttowienia) do kosztów uzyskania przychodów. Oczywiście muszą być przy tym zrealizowane podstawowe wymogi, tj. ubruttowienie musiało służyć uzyskaniu przychodów, zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła.
Czytaj powiązane z tematem artykuły na blogu „Podatki w spółkach:” pt. Nowe regulacje dotyczące poboru podatku u źródła (1) oraz Co może zrobić płatnik – nowy podatek u źródła (2)
Z przepisów prawa nie wynika konieczność posiadania materialnych dowodów potwierdzających wykonanie usług niematerialnych
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18.07.2019 r. I SA/Gl 448/19
Teza:
Nie mają oparcia ani w przepisach ogólnego prawa podatkowego, ani w unormowaniach z zakresu podatku od towarów i usług tezy, że na stronie postępowania podatkowego ciąży obowiązek posiadania materialnych dowodów potwierdzających wykonanie poszczególnych usług niematerialnych.
Komentarz:
Odkąd pamiętam w zakresie usług o charakterze niematerialnym typu usługi doradcze, konsultacyjne, czy też marketingowe, doradcy podatkowi zawsze zwracali uwagę na konieczność zachowywania dowodów wskazujących na fakt wykonania tych usług. Tak, aby na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej, strony mogły wykazać jakie konkretnie usługi zostały wykonane na rzecz kontrahentów, i aby nie było problemu z zaliczeniem ich do kosztów uzyskania przychodów czy z odliczeniem VAT.
Natomiast we wskazanym wyroku WSA wskazał, że z przepisów prawa nie wynika konieczność posiadania materialnych dowodów potwierdzających wykonanie tych usług, a w przypadku nieprzedstawienia takich dowodów organ podatkowy jest uprawniony do wyciągnięcia z tego skutków podatkowych niekorzystnych dla podatnika.
Sąd wskazał też, że: „Nie sposób też zgodzić się z innym twierdzeniem Organu odwoławczego – że dla zabezpieczenia własnych interesów, przedsiębiorca powinien zgromadzić inne niż faktury, dowody wykonania usług niematerialnych, np. zdjęcia, wizualizacje, opracowania planów marketingowych i inne szczegółowe dowody realizacji zlecenia odpowiadające szczegółowym postanowieniom umów. (…). Na podatniku nie ciążą żadne wyjątkowe, ponadstandardowe powinności dokumentacyjne, których niespełnienie może dla tego podmiotu skutkować negatywnymi konsekwencjami zarówno w sferze prawa materialnego, jak i procesowymi”.
Brak szczegółowej dokumentacji u podatnika nie może z automatu powodować niekorzystnych następstw dowodowych dla strony postępowania podatkowego. „Implikuje on natomiast konieczność poszukiwania przez administracje podatkową innych dowodów, obiektywnie dostępnych w danych okolicznościach, tak aby ustalić prawdę materialną”.
KLIKNIJ W PONIŻSZĄ GRAFIKĘ I POBIERZ
“SUBIEKTYWNY PRZEGLĄD PODATKOWY DLA SPÓŁEK / SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2019” W PLIKU PDF:

“Subiektywny przegląd podatkowy dla spółek” to cykl autorstwa Małgorzaty Gach radcy prawnego i doradcy podatkowego, partnera w kancelarii prawnej GACH MIZIŃSKA z Krakowa i autorki bloga podatkiwspolkach.pl, w którym prezentowane są wybrane zmiany w podatkach, w tym w VAT, PIT, CIT, PCC, jak również ciekawe orzeczenia sądów administracyjnych, interpretacje podatkowe czy objaśniania podatkowe, które mogą być istotne dla spółek, wspólników i zarządzających spółkami cywilnymi, spółkami jawnymi, spółkami partnerskimi, spółkami komandytowymi, spółkami z o.o. i spółkami akcyjnymi w Polsce.
SPRAWDŹ 1 WYDANIE:

0 komentarzy